Kraj začal s rekonštrukciou ciest druhej triedy II/531 a II/532. Na vybraných najkritickejších úsekoch bude použitá technológia recyklovania za studena, ktorú Banskobystrický samosprávny kraj použije ako prvý spomedzi krajov.
Tento týždeň zhotoviteľ prevzal stavenisko a začala sa rekonštrukcia ciest II/531 a II/532 v Revúckom a Rimavskosobotskom okrese. Ide o najväčšiu rekonštrukciu v kraji, ktorá sa týka rekonštrukcií ciest prepájajúcich Tisovec s Červenou Skalou a Tornaľu s Muráňom. Rekonštruované úseky majú dohromady celkovú dĺžku 74 kilometrov, na väčšine bude prebiehať štandardný spôsob rekonštrukcie krytov vozoviek, no niektoré budú rekonštruované technológiou, ktorá predĺži životnosť ciest minimálne na dvadsať rokov.
Recyklácia za studena zvýši životnosť rekonštruovaných ciest
V úsekoch, ktoré boli v najhoršom stave bude použitá technológia recyklácie za studena, ktorá následne zabezpečí dlhšiu životnosť ciest. Pri recyklácii za studena sa v prípade potreby odfrézuje podložie vozovky až do hĺbky 40 centimetrov. Túto technológiu kraj použije ako prvý spomedzi krajov spravujúcich cesty II. a III. triedy. Princíp recyklácie za studena je okrem predĺženia životnosti ciest aj ekologický, keďže sa spracúva materiál, ktorý je na vozovke aj v súčasnosti. V prvej fáze sa rozoberie časť vozovky, ten istý materiál sa obohatí o asfaltové (asfaltová pena) alebo hydraulické spojivo (cement a vápno), ktoré materiál skvalitní. Následne sa tento materiál zrecykluje premiešaním a použije sa na rekonštrukciu, čím sa ušetrí samotný materiál aj jeho presun pri rekonštrukcii.
Do týchto ciest sa neinvestovalo desiatky rokov, ich stav a rozsah rekonštrukcie si vyžiadajú vysoké náklady. Vláda aj kvôli významu týchto ciest ešte v roku 2016 prijala uznesenie, podľa ktorého budú cesty II/532 a II/531 preklasifikované na cesty I. triedy a prejdú pod správu Slovenskej správy ciest. Doteraz však cesty neboli prekategorizované ani zrekonštruované. „Prvoradé je, aby už tieto cesty prestali strašiť obyvateľov, ktorí po nich chodia. Je najvyšší čas ich zrekonštruovať a zvýšiť tak bezpečnosť a komfort pre všetkých, ktorí sa po nich presúvajú,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter. Investícia, ktorú kraj do ciest vynaloží bude zo strany štátu po prevedení ciest kraju odpustená.
Víťazom súťaže na zhotovenie tejto rekonštrukcie je spoločnosť SMS a.s. so sídlom v Banskej Bystrici. Zhotoviteľ prevzal stavenisko tento týždeň, ukončenie prác sa predpokladá do konca roka. Vysúťažená hodnota zákazky je vyše 8 miliónov eur s DPH. „Rekonštrukciou týchto ciest sa veľmi výrazne skvalitní dopravná dostupnosť vodičov do okolitých miest a v neposlednom rade sa zvýši bezpečnosť na nich. Verím, že aj kritici tohto projektu uznajú potrebu týchto opráv a uprednostnia verejný záujem,“ povedal Ing. Dalibor Novotný, predseda predstavenstva a riaditeľ spoločnosti SMS, a.s.
V najbližších mesiacoch čakajú vodičov obmedzenia
Na jednotlivých úsekoch bude dochádzať k dopravným obmedzeniam v polovičnom profile – t. j. vždy v jednom smere na niekoľko dní priebežne na približne dvojkilometrových úsekoch. „Verím, že nové kvalitné cesty budú dobrým stimulom pre rozvoj tohto regiónu, ktorý patrí medzi najmenej rozvinuté regióny. Ľudia, od domácich cez turistov, už dosť dlho trpeli rozbitými cestami. Najbližšie mesiace, ako sme sa dnes zhodli na stretnutí aj so starostami obcí, cez ktoré rekonštruované cesty vedú, ešte bude trpezlivosť kvôli obmedzeniam na cestách potrebná, no prosíme vodičov o ohľaduplnosť pri prácach na cestách,“ dodal župan Ján Lunter.
Gemerland, Zdroj a foto: BBSK
ň