Podporu pre projekty na rekonštrukciu a dobudovanie vyše 90 kilometrov ciest schvaľuje zastupiteľstvo BBSK

Banskobystrický samosprávny kraj sa v tomto období cez Banskobystrickú regionálnu správu ciest uchádza o financovanie z eurofondov na vyše 90 kilometrov úsekov ciest v našom kraji. BBSK sa usiluje cez tieto projekty vyčerpať maximum z možnej alokovanej sumy, ktorá je v hodnote 20,5 milióna eur. Poslanci BBSK na zajtrajšom zastupiteľstve schvaľujú ich spolufinancovnie.

Jedným z troch projektov je rekonštrukcia takmer 50-kilometrového úseku cesty a mostov II/585 Pôtor – Dolná Strehová – Lučenec a cesty a mostov II/591 s cestným násypom pred obcou Horný Tisovník. Predpokladaná dĺžka rekonštrukcie cesty II/585 je 16,408 kilometra a počíta sa tiež s rekonštrukciou piatich a obnovou 7 mostov. Na ceste II/591 pred obcou Horný Tisovník sa bude rekonštruovať úsek dlhý 32,334 kilometra, kde sa tiež počíta s rekonštrukciou 6 a obnovou 9 mostov.  V rámci rekonštrukcie sa počíta s osvetlením priechodov pre chodcov v jednotlivých obciach aj s odstránením zúžených úsekov.

„Kraj zdedil takmer polovicu ciest v kraji od štátu v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Z vlastných zdrojov v rozpočte nemáme šancu ich opraviť, preto treba využiť každú možnosť a každý cent peňazí z eurofondov, ktoré do nášho kraja v predchádzajúcom období neprichádzali a teraz na to doplácajú občania. Rovnako tak pri každej príležitosti komunikujeme s vládou, či už na jej výjazdových zasadnutiach alebo osobných stretnutiach o potrebe dofinancovania ďalších opráv ciest v kraji,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Realizovaním týchto rekonštrukcií sa výrazne zvýši komfort pre ľudí cestujúcich po týchto cestách. Ide o vyťažené úseky, po ktorých denne prejdú tisíce áut, pretože ide o cesty napájajúce sa na najvýznamnejšie cesty prvej triedy v našom kraji I/66, I/50 a I/75.

„Rovnako sú to úseky, po ktorých dochádzajú ľudia za prácou do priemyselných parkov v regióne vo Vígľaši, Detve, Lučenci a Malom Krtíši. Každé zlepšenie cestnej infraštruktúry pomáha aj zníženiu nehodovosti na cestách,“ dodal predseda BBSK Ján Lunter.

Rekonštrukcie od Brezna po Kokavu nad Rimavicou

Ďalší z projektov sa nachádza v okresoch Brezno a Poltár na cestách II/529 a III/2724. Ide o dopravný koridor spájajúci Horehronie a Podpoľanie na cestnom ťahu Hriňová – Lom nad Rimavicou – Brezno, ktorý je dôležitým dopravným ťahom bez možnosti obchádzky.

„Na týchto cestách sa tiež plánuje sanácia násypového telesa cesty vybudovaním oporných múrov, prečistenie a prehĺbenie cestných priekop,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.

Súčasný technický stav ciest a mostov je v nevyhovujúcom stave, viaceré nosné konštrukcie mostov majú známky pokročilej korózie, čo znižuje ich únosnosť.

Okres Brezno susedí s okresom Poltár, ktorý je zaradený do zoznamu najmenej rozvinutých okresov Slovenska. Zlepšenie cestnej siete v okolí obcí zlepší aj podmienky pre investorov pre otvorenie prevádzok v priemyselnom parku v Utekáči, čo pomôže v znižovaní nezamestnanosti v okrese Poltár.

Vnútorný obchvat pri Kostiviarskej odľahčí dopravu v Banskej Bystrici

Veľmi dôležitým projektom je dobudovanie cesty tretej triedy III/2419 v Banskej Bystrici, čím kraj prepojí cesty I. triedy smerujúce na Donovaly a Brezno a efektívne tak dokončí vnútorný severný obchvat Banskej Bystrice.

Dobudovanie tejto cesty odľahčí dopravu v uliciach mesta, rovnako ako v súčasnosti preťaženú križovatku R1 – Podlavice centrum. Zároveň sa vďaka dokončeniu mimoúrovňovej križovatky výrazne zjednoduší napojenie obyvateľov najväčšieho banskobystrického sídliska Sásová na obchvat mesta – teda na cestu R1 a na cestu smer Šturec a Donovaly.

Kraj zaplatí 10% namiesto 5% formou spolufinancovania kvôli bývalému vedeniu, čo zvýši výdavky kraja asi o milión eur z rozpočtu kraja

Banskobystrický samosprávny kraj žiada spolufinancovanie a spoluprácu pre svoju akciovú spoločnosť Banskobystrickú regionálnu správu ciest.

Samotný Banskobystrický samosprávny kraj v súčasnosti nemôže byť žiadateľom o nenávratný  finančný príspevok, spolufinancovanie a spoluprácu v rámci programu IROP, kvôli zákazu čerpať eurofondy po predchádzajúcom vedení kraja.

Kraj v minulom volebnom období porušil zákaz nelegálneho zamestnávania, začo dostal v roku 2015 postih formou zákazu čerpania a žiadania o eurofondové projekty na päť rokov.

„Pre  schválenie nenávratného finančného príspevku riadiacim  orgánom pre Banskobystrickú regionálnu správu ciest ako akciovú spoločnosť, nie pre samotný orgán verejnej moci, je nutné  schváliť  spolufinancovanie  vo výške 10 percent zo zdrojov žiadateľa oproti o polovicu nižšej len, 5-percentnej spoluúčasti,“ povedal predseda dopravnej komisie ZBBSK Jakub Gajdošík.

„Ak sa BBSK podarí získať celú alokáciu z eurofondov, o ktorú sa snaží a na jej vyčerpanie apeluje aj vláda, bude na spolufinancovanie z krajského rozpočtu potrebné vyčleniť 2 milióny eur. Keby sa kraj mohol uchádzať o tieto peniaze sám, bola by táto suma polovičná. Za ušetrené peniaze sme tak mohli zrekonštruovať ďalšie kilometre ciest a dať ľuďom v našom kraji kvalitnú infraštruktúru, akú si bezpochyby zaslúžia,“ doplnil za dopravnú komisie ZBBSK poslanec Miroslav Fašang.

Zdroj: Mgr. Marcela Glevická, vedúca oddelenia styku s verejnosťou

 

 

Publikované 27. 2. 2019

 

 

 

Zdieľajte článok

Pridaj komentár