Banskobystrický samosprávny kraj ukončil rekonštrukciu úsekov ciest II/531 a II/532 prevažne v revúckom okrese a 3. decembra ich slávnostne odovzdal do užívania vodičom. Na vybraných najkritickejších úsekoch bola použitá technológia recyklovania za studena, BBSK ju použil ako prvý spomedzi krajov.
Vodiči na Gemeri sa po dlhých desiatkach rokov dočkali kvalitnejších a bezpečnejších ciest. Banskobystrický samosprávny kraj ukončil jednu z najväčších rekonštrukcií ciest v kraji, ktorá sa týka úsekov prepájajúcich Tisovec s Červenou Skalou a Tornaľu s Muráňom.
Na tlačovom brífingu o ukončení rekonštrukcie informovali priamo v obci Muráň 3. decembra predseda BBSK Ján Lunter, starosta Muráňa Roman Goldschmidt a Dalibor Novotný, riaditeľ spoločnosti SMS, a.s., ktorá rekonštrukčné práce realizovala. Prítomní boli aj poslanci Banskobystrického samosprávneho kraja Július Buchta a Milan Kolesár.
Rekonštruované úseky ciest II/531 a II/532 majú dĺžku približne 49 kilometrov. Na väčšine prebiehal štandardný spôsob rekonštrukcie krytov vozoviek, no niektoré boli rekonštruované technológiou, ktorá predĺži životnosť ciest. Na rekonštrukciu boli poskytnuté pre BBSK úverové zdroje zo štátneho rozpočtu vo výške 8 miliónov eur. Celá rekonštrukcia vyšla na 9,33 milióna eur.
„Cesty II/531 a II/532 boli dlho skloňované. Keď som nastúpil do úradu, prichádzalo mi veľa mailov so žiadosťami o opravu ciest. Navyše ide o úseky, ktoré majú medzinárodný význam. Verím, že nové kvalitné cesty budú dobrým stimulom pre rozvoj tohto regiónu, ktorý patrí medzi najmenej rozvinuté v kraji. Ľudia, od domácich cez turistov, už dosť dlho trpeli rozbitými cestami,“ uviedol župan Ján Lunter.
Realizátorom rekonštrukcie bola spoločnosť SMS a.s. „Rekonštrukciou týchto ciest sa výrazne skvalitní dopravná dostupnosť vodičov do okolitých miest a v neposlednom rade sa zvýši bezpečnosť na nich,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Dalibor Novotný.
Ekologická obnova
V úsekoch, ktoré boli v najhoršom stave, bola použitá technológia recyklácie za studena, ktorá následne zabezpečí dlhšiu životnosť ciest. Pri recyklácii za studena sa v prípade potreby odfrézuje podložie vozovky až do hĺbky 40 centimetrov. Túto technológiu BBSK použil ako prvý spomedzi krajov spravujúcich cesty II. a III. triedy. Princíp recyklácie za studena je okrem predĺženia životnosti ciest aj ekologický, keďže sa spracúva už existujúci materiál.
V prvej fáze sa rozoberie časť vozovky, ten istý materiál sa obohatí o asfaltové (asfaltová pena) alebo hydraulické spojivo (cement a vápno), ktoré materiál skvalitní. Následne sa tento materiál zrecykluje premiešaním a použije sa na rekonštrukciu, čím sa ušetrí samotný materiál aj jeho presun pri rekonštrukcii.
V budúcom roku pôjde na krajské cesty 28 miliónov eur
Kraj bude v obnove ciest pokračovať aj v budúcom roku. Z krajského rozpočtu vyčlenili poslanci na rekonštrukciu a výstavbu ciest II. a III. triedy a cyklotrás viac ako 28 miliónov eur. Peniaze budú prerozdelené podľa stanoveného kľúča do všetkých trinástich okresov, do úvahy sa pritom bude brať percentuálny podiel plochy ciest a podiel počtu obyvateľov v jednotlivých okresoch.
Najvyššia suma, viac ako 3,5 milióna eur, je určená na cesty a cyklotrasy v okrese Rimavská Sobota. Nasledujú okresy Banská Bystrica (2,9 milióna eur), Lučenec (2,6 milióna eur), Veľký Krtíš (2,4 milióna eur) a Zvolen (2 milióny eur). Okresom Brezno a Revúca sa ujde približne po 1,7 milióne eur, okresu Žiar nad Hronom asi 1,5 milióna eur. Vyše milióna eur pôjde na cesty v každom z okresov Detva, Krupina, Poltár a Žarnovica, pre okres Banská Štiavnica je určených takmer 700-tisíc eur.
Zdroj: Mgr. Marek Mačica, odborný referent pre komunikáciu